سه شنبه ١ آبان ١٣٩٧
Skip Navigation Linksفراخوانt
فراخوان

بسمه تعالی
فراخوان دومین همایش بین المللی سواد رسانه ای و اطلاعاتی
با موضوع خانواده
دومین همایش بین المللی سواد رسانه ای و اطلاعاتی با موضوع خانواده به عنوان نهاد بنیادین اجتماعی با هدف تبیین نقش و جایگاه مهم خانواده در عصر اطلاعات و جامعه شبکه ای با تاکید بر رویکردهای آموزشی، شناختی و تربیتی در دو بخش علمی - پژوهشی و تجربی - کاربردی برگزار می شود. 
زمان: شنبه تا دوشنبه، 12 تا 14 آبان ماه 1397 همزمان با روز فرهنگ عمومی
رئیس همایش: دکتر سید مرتضی موسویان، رئیس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت
فرهنگ و ارشاد اسلامی
نایب رئیس همایش: دکتر حمید ضیایی پرور، مدیر کل دفتر برنامه ریزی و مطالعات رسانه ها
دبیر شورای سیاستگذاری همایش: دکتر حسن خجسته، دانشیار و عضو هیئت علمی دانشگاه صدا و سیما
رئیس هیئت علمی همایش: پرفسور حسن بشیر، استاد تمام و عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع)
دبیر علمی همایش: دکتر بهاره نصیری، استادیار و عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات
فرهنگی
سخنگوی همایش: دکتر امید علی مسعودی، عضو هیئت علمی دانشگاه سوره
دبیر کل همایش: محمد صادق افراسیابی
دبیر شورای فرهنگی و اطلاع رسانی همایش: سمانه ناظریان
دبیر شورای برنامه ریزی و تنظیم فرآیندها: سید تقی کمالی
ساختار نگارش مقالات و بیان ایده ها و گزارش ها
الف: بخش علمی - پژوهشی (ارائه نتایج مطالعات، تحقیقات و بررسی ها):
 در مرحله اول، چکیده مقالات متناسب با محورهای معرفی شده در 250 تا 350 کلمه به دبیرخانه همایش ارسال شده و در صورت تأیید کمیته علمی، مقاله اصلی در قالب علمی - پژوهشی در 6000 تا 8000 کلمه نگاشته میشود.
ب: تجربی - کاربردی (گزارش ایده ها، دستاوردها و تجارب):
در مرحله اول چکیده گزارش ایده ها، دستاوردها و تجارب مشارکت کنندگان در 150 تا 250 کلمه به دبیرخانه همایش ارسال شده و در صورت تأیید کمیته علمی، گزارش ایده ها، دستاوردها و تجارب در قالب مقاله علمی تخصصی در 3000 تا 6000 کلمه نگاشته می شود.
معرفی و انتشار آثار برتر و برگزیده:
- مقالات برتر ضمن ارائه در پانل های تخصصی، متناسب با کیفیت و امتیاز ارزیابی و نوع آن در نشریات علمی - پژوهشی و علمی - ترویجی منتشر خواهد شد.
- گزارش ایده ها، دستاوردها و تجارب برتر علاوه بر پوستر، در کارگاه های تخصصی همایش ارائه شده و به فراخور موضوع به نهادها و سازمان های سیاستگذار و حامی معرفی شده و در نشریات علمی - تخصصی معرفی خواهد شد.
- تمامی مقالات و گزارش های علمی برگزیده در دو بخش مجزا در کتاب مقالات و گزارش های علمی همایش درج می شود.
جایزه مقالات، ایده ها و گزارش های برتر:
•    متناسب با جایگاه احراز شده در همایش به برگزیدگان تندیس همایش، لوح تقدیر و جایزه نقدی اهداء خواهد شد.
•    نویسندگان مقالات برگزیده به عضویت فعال انجمن سواد رسانه ای ایران درخواهند آمد.
•    نویسندگان مقالات برگزیده به عضویت انجمن علمی مدیریت دانش ایران درخواهند آمد.
مهلت ارسال آثار:
آخرین مهلت ارسال چکیده مقالات:  ۳۱ مردادماه 1397 هجری شمسی
آخرین مهلت ارسال متن کامل مقالات: ۳۱ شهریور 1397 هجری شمسی
اهداف:
•    ارتقای سطح بینش، ادراک و آگاهی خانواده ها، والدین، مربیان و فرزندان در بهره برداری هوشمندانه، صحیح و مؤثر از رسانه ها و فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی؛
•    بسترسازی، ایجاد و ارتقای محیط رسانه ای سالم، مفید و ایمن برای اطمینان بخشی و اعتماد افزایی کاربران به خصوص خانواده ها و متصدیان تعلیم و تربیت به زیست بوم رسانه ای کشور؛
•    توانمندسازی اقشار مختلف جامعه به خصوص خانواده ها از طریق معرفی فرصت ها و تهدیدهای رسانه های جمعی، رسانه های دیجیتال و بازی های رایانه ای و گسترش شناخت، چگونگی دسترسی و کاربرد هدفمند و مدیریت مصرف رسانه ها و فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی؛
•    توسعه و بهبود سطح مطالعات و کاربست سیاستگذاری برای تصمیم سازی های مقتضی در عرصه سواد رسانه ای و اطلاعاتی در ارکان حاکمیتی، سیاستگذاران، قانونگذاران و مجریان اعم از دستگاه های اجرایی، نظارتی، تقنینی، امنیتی، انتظامی و قضائی؛
•    ارائه راهکارهای علمی و عملیاتی بومی برای افزایش مهارت های عمومی در زمینه استفاده از رسانه های جمعی، رسانه های دیجیتال و بازی های رایانه ای
بخش اول) علمی - پژوهشی
موضوعات و محورها
الف: توانمندسازی
-    نقش خانواده در توانمندسازی استفاده از فضای مجازی؛
-    رژیم مصرف رسانه ای و توانایی هدفمندسازی استفاده از اطلاعات در خانواده؛
-    رویکردهای تربیتی به سواد رسانه ای و اطلاعاتی در فضای مجازی؛
-    نقش خانواده در سرگرم آموزی (Edutainment) و سواد بازی های رایانه ای؛
-    مسئولیت اجتماعی والدین در نهادینه سازی سواد رسانه ای و اطلاعاتی؛
-    ضرورت توجه خانواده بر بهره مندی از فضای مجازی سالم، مفید و ایمن بر اساس استانداردهای شامد؛
-    ضرورت توجه خانواده بر مدیریت مصرف بازی های رایانه ای بر اساس رتبه بندی بازی های رایانه ای (اسرا)
ب: سبک زندگی
-    سواد رسانه ای و تفکر انتقادی در سبک زندگی؛
-    سواد رسانه ای، فضای مجازی و شکاف نسلی؛
-    والدین و انتشار تصاویر خانوادگی در شبکه های اجتماعی، تبعات و تدوین معیارها؛
-    سواد رسانه ای و اطلاعاتی خانواده و تأثیر آن بر مدیریت مصرف رسانه ای فرزندان؛
-    سواد رسانه ای و اطلاعاتی در مواجهه با بدافزارها؛
پ: آموزش
-    بررسی شیوه های آموزش ممنوعیت های تولید و انتشار محتوای دیجیتال در فضای مجازی؛
-    آموزش مهارت های سواد رسانه ای و اطلاعاتی در خانواده؛
-    نقد و بررسی کتاب تفکر و سواد رسانه ای پایه دهم متوسطه؛
-    نقش نظام آموزش رسمی کشور در زمینه ترویج و ارتقای سواد رسانه ای و اطلاعاتی؛
-    مطالعات سیاستگذاری در زمینه آموزش سواد رسانه ای و اطلاعاتی برای خانواده؛
-    راهکارهای ایفای نقش اولیا و مربیان در استفاده بهینه از فضای مجازی؛
-    تربیت رسانه ای و تربیت آنلاین در خانه و مدرسه؛
-    مطالعات تطبیقی و مرور تجارب موفق کشورهای مختلف دنیا در خصوص آموزش سواد رسانه ای و اطلاعاتی؛
-    بررسی اسناد بین المللی درحوزه آموزش سواد رسانه ای و اطلاعاتی
ت: دین و اخلاق
-    مفهوم سازی و تبیین سواد رسانه ای و اطلاعاتی بومی؛
-    بررسی آموزه های دینی در حوزه ترویج و ارتقای سواد رسانه ای و اطلاعاتی؛
-    ضرورت توجه به اخلاق حرفه ای و سیاستگذاری ها و  تصمیم سازی های سواد رسانه ای و اطلاعاتی؛ 
-    زیست اخلاقی و سواد رسانه ای و اطلاعاتی در فضای مجازی؛
-    سواد رسانه ای و اطلاعاتی، تربیت اخلاقی و آموزش های شهروندی؛
بخش دوم) تجربی - کاربردی
-    تجربه نگاری های حوزه سواد رسانه ای و اطلاعاتی بر اساس موضوعات و محورهای بخش علمی – پژوهشی؛
-    تولیدات رسانه ای (مستند، فیلم کوتاه، انیمیشن، بازی های رایانه ای و ...) در حوزه سواد رسانه ای و اطلاعاتی؛
-    تولیدات هنری (پوستر، اینفوگرافی و ...) در حوزه سواد رسانه ای و اطلاعاتی
برنامه های جانبی همایش
طی روزهای برگزاری همایش با مشارکت سازمان ها و مراکز دولتی و غیردولتی برنامه های علمی، آموزشی و ترویجی متعددی اعم از موارد زیر برگزار خواهد شد:
-    کارگاه های آموزشی
-    نشست های تجربه نگاری
-    میزگردهای علمی
-    نمایشگاه دستاوردهای حرفه ای
بنابر فراخور موضوع و نهادهای مشارکت کننده اطلاعات تکمیلی بر روی وب سایت همایش درج می شود.
 
اولویت های مورد تأکید برای ارائه مقاله و گزارش های کاربردی
•    رسانه های دیجیتال: رسانه های بر خط، شبکه های اجتماعی، شبکه های پیام رسان، تلفن و رسانه های همراه و هوشمند، چند رسانه ای ها و نرم افزارهای دیجیتال، انیمیشن و محتوای چند رسانه ای؛ 
•    بازی های رایانه ای:  بازی های رایانه ای و کنسولی، بازی های تلفن همراه، بازی های بر خط، بازی های جدی؛
•    رسانه های جمعی: مطبوعات، خبرگزاری ها، نشریات الکترونیک، سینما، رادیو و شبکه های ملی و ماهواره ای تلویزیونی
 نحوه ارسال آثار
علاقه مندان جهت ارسال آثار می توانند مقالات و گزارش های خود را از طریق پورتال همایش به نشانی MLiteracy.saramad.ir بارگذاری نموده و جهت کسب اطلاعات بیشتر نیز به پورتال مذکور مراجعه نمایند.